Dagbok, 4:e veckan

12/7 Gondogoro La till Xhuspang, Anders Warell

Anders WarellDenna händelserika och strapatsfyllda dag, som skulle bli trekkingens höjdpunkt enligt de allra flesta i gruppen, började egentligen redan dagen innan, dvs den elfte juli klockan halv tolv. Natten var stjärnklar och gnistrande kall när våra fyra klätterexpeditionsmedlemmar från Hidden Peak (Florin, John, Bob och Martin) begav sig iväg efter en tidig frukost för att sätta upp fasta rep och bygga led upp för det snöklädda passet.

12/7 På väg upp mot passet

När repen var satta kom Martin tillbaka till vårt provisoriska nattläger och guidade den pannlampsförsedda skaran trekkare över de av ett förrädiskt snölager täckta krevasserna på West Vigne-glaciären. Sakta men säkert (tack vare stegjärnen) närmade vi oss "insteget" till det första av de branta partierna av passet. Väl framme vid väggen blev vi stående i väntan på att Martin kopplade in oss på de första av de fasta repen. Det var först nu när man stod redo att sätta stegjärnen i den 60-gradiga hårt packade snöväggen, som man insåg att passet inte var någon simpel bob-backe utan en seriöst krävande klass fyra-klättring. Med isyxan stadigt inhuggen i väggen började klättringen.

Efter det första partiet, som skulle visa sig vara det brantaste, väntade John som kopplade över oss på den andra replängden. Väl uppe på första hyllan tog Bob (geologiprofessor tillika 8000-metersklättrare) emot oss och tipsade oss i samma veva som vi flämtande hävde oss upp över kanten att om vi skulle ramla ned någonstans nu så kunde vi väl göra det i krevassen till höger (ett djupt hål, förmodligen bottenlöst som såg lagom inbjudande ut) så slapp vi i alla fall klättra upp för väggen igen.

Den repsäkrade delen av klättringen var nu över och samtidigt som gryningen långsamt närmade sig och vi såg de första bärarna som myror närma sig passet nedifrån glaciären började vi stega oss uppför passets övre del. Det var nu man började känna av höjden och den tunna luftens inverkan på prestationsförmågan. Trots att vi redan befunnit oss i ter dygn på över 5100 meter var det med mjölksyremättade ben, tunga steg och djupa andetag i den bristfälligt syresatta luften vi slutligen nådde toppen av passet på dryga 5900 meters höjd vid sextiden på morgonen. det var med en enorm tillfredsställelse som man kunde vända sig om och skåda den oerhört vackra och imponerande kolossen K2s snötäckta pyramid i det varma morgonljuset mot en stjärnprydd, klar himmel. Att sedan de första bärarna med 30 kg på ryggen hade knatat förbi oss redan när vi var halvvägs upp för passet, och i sina mediokra sportskor av taiwanesiskt gummi och utan stegjärn på två timmar gjort vad vi med fem kilo på ryggen tog sex timmar på oss att göra, hade inte så stor betydelse i den omätbara triumfens ögonblick.

12/7 Gerd och Mona uppe på passet
12/7 Guide och kock uppe på passet

När vi hade pustat ut på toppen var det bara hälften (dvs nervägen) kvar, trodde vi. Men denna 50-gradiga sten- och isbrant var nog den bit som slet mest på oss under denna dags strapatser. Förutom den parfaitliknande varma snömodden som man skulle halka nedför i ca 600 höjdmeter utsattes man för ett konstant, och fullkomligt okontrollerat stenbombardemang ovanifrån då stenar i alla varianter upp till fotbollsstorlek regnade över oss i solvärmen. "Rysk roulette" var det någon som kallade det efteråt. Lyckligtvis kom ingen av oss till skada av stenregnet, däremot höll man på att smälta bort under nedfärden eftersom det inte fanns möjlighet att stanna och ta av sig något av de fyra-fem lager av underställ, fleece och Gore-Tex som man under natten behövt för att isolera sig mot kylan med, men som i förmiddagssolen fungerade alldeles utmärkt för att alstra ett bastuliknande mikroklimat av oanade proportioner.

Slutligen kom vi vid lunchtid äntligen ned till det idylliska Xhuspang på 4600 meters höjd. Kontrasten mot nattens läger bland is och sten var slående, här fanns gräs, mängder av blommor, fåglar, humlor och underbart klart fint forsvatten. Nabi ville fira våra framgångar med fest och dans, men efter middagen stöp de flesta i säng i tälten vid sextiden för tolv timmars törnrosasömn, fyllda av intryck och muskelvärk från dagens bravader. 12/7 Gerd vilar ut efter passet
12/7 Gerd vilar ut efter passet

13/7 Xhuspang till Saischo, Johanna Påhlstorp

Johanna Påhlstorp Efter tolv timmars välbehövlig sömn var det uppstigning klockan sex. Då kunde man öppna sitt tält och se Bob, John och Florin vandra iväg mot Hushe (för att så snabbt som möjligt komma iväg till Skardu). Packning och frukost som vanligt. Sedan lyckades Sara, Anders och jag komma iväg lite tidigare, så vi guidades av bärarna över Gondogoroglaciären mot Daltsampa. Där väntade, som vanligt, vår trogna kökstrupp med "green tea" och chapatis till lunch. Lunchstället var fantastiskt vackert vid en liten sjö med gröna ängar runt med massor av olika blommor.

Efter lunchen gick vandringen vidare ner mot Saitcho. Först ner i någon ravinliknande stenrasbenägen ränna där det var varmt och dammigt och sedan över ängar med kor och får. Här skulle Ph inhandla en get för alldeles egna pengar som bärarna skulle få. Slutligen kom vi ner till trädgränsen och ett medelhavsliknande klimat och där låg Saischo och vi kunde köpa kalla coca-cola. nu är civilisationen nära! Det har varit en lång vandringsdag så det var gott med en kall coca-cola.

På kvällen, efter middagen, var det fest. Förresten middagen var en fest, våra kockar hade gjort pizzor – delikat!

I alla fall efter maten, när vi hade ätit, så var det fest med bärarna. Plastdunkar och trummor trollade fram de mest otroliga rytmer och sedan dansades det.

Efter någon timme tröttnade vi blekfisar på dansen och kröp in våra tält för att sova. Trummandet fortsatte dock till senare men vi somnade gott ändå cirka 1 300 meter lägre ner än förra natten.

13/7 Daltsampa

14/7 Saischo till Hushe, Linda Pettersson

Linda Pettersson Sovmorgon efter dansen igår kväll. Johannas, Saras och Birgittas tummar såg groteska ut, huden och nageln var helt orange efter hennabehandlingen igår kväll. Denna morgon var morgonen då jag kände att det hade gått för långt. Det vill säga jag kände mig enormt äcklig – håret kändes som om man lagt i en burk vax och lite till. …verlag var ofräscheten ett faktum. Men detta ändrades snart efter tvättning av hår och under armarna och man doftade ganska gott. Efter lunch begav vi oss mot Hushe, en cirka tre timmar lång vandring i en väldig hetta.

I Hushe blev vi väl mötta. Inbjudna på te och en fruktansvärt äcklig baltitårta som smakade något åt sur jäst med smör på (hmm) hemma hos vår egen Ibrahim. Hur som helst var det bara att tugga och svälja baltitårtan och skölja ner med te. Ibrahim bodde i ett stenhus tillsammans med sin vackra fru, två barn, mor och far. Människorna i Hushe var nyfikna och vänliga. Många av bärarna bodde i Hushe och de var nog glada över att återse sina kära igen, dock nog för en kort stund i och med högsäsong och nya jobb. 14/7 Kvinnor i Hushe
14/7 Kvinnor i Hushe

Sista natten i tälten, konstigt men skönt. Danny tillbringade den sista natten under stjärnorna med Nabi. Var det Nabi eller Danny som snarkade mest? Detta får vi nog inte veta.

15/7 Hushe till Skardu, Paul Gadd

Paul Gadd Dagen började med en tidig frukost, kockan fem skulle vi äta för att komma iväg vid sextiden. Vi kom iväg tjugo i sju, då var alla fyra jeeparna lastade. Det tog oss ungefär två och en halv timme ner till Kaplu på otroligt kringliga vägar. I Kaplu stannade vi för att titta i basarerna och ta en dricka, vi skulle ha hälsat på Nabis familj men hans bror hade fått en unge så hela släkten drog till Skardu i sex dagar.

Efter diverse stopp, på grund av Phil och en söndrig gasvajer, kom vi till slut fram till Skardu någon gång mellan två och halv tre. Där blev det en god lunch och därefter första duschen på tre veckor, denna stunden hade man längtat efter. Resten av dagen spenderades fritt. En del gick till basarerna och en del satt i hotellets trädgård och njöt av utsikten.

16/7 Skardu, Mona Westerlund

Mona WesterlundVaknade halv åtta av att det knackade på dörren. Laundry var klart, vi skulle hämta det efter frukost, men definitionen på det varierar nog, så de började nog undra varför vi ej kom. Nu hade vi en shopping- och vilodag med god K2 Motel lunch och middag. Gerd, Danny och jag började shoppingen på K2 Handicraft, efter drygt en timme och varsin cola i affären hade vi prutat och köpt nästan allting! Men vi gav oss inte, efter en mango på motellet fick vi skjuts av Nabi in till basarerna i stan och fortsatte shoppingen.

Efter kvällens middag var det stort farväl av kockarna Ibrahim och Hussein. Kvällen avslutades med de tre vise männens (Anders, Danny och Paul) överraskning – FYRVERKERIER!

17/7 Skardu till Islamabad, Danny Furtenheim

Danny FurtenheimAvgörandets dag – ska vi flyga till Islamabad på cirka 40 minuter eller blir det buss i två dagar? Efter frukosten kunde det märkas en uppgiven stämning bland alla trekkare då vi fått ett första besked om att det inte ska gå något flyg, bland alla utom Nabi som jag vet är flygrädd. Helt plötsligt efter alla bud om att vi inte ska åka med flyg får vi besked om att flyget ändå går. Så det bär iväg med buss till flygplatsen, där ett plan väntar, skönt för ärligt talat vet jag inte om vi hade överlevt Karakorum Highway en gång till. Någon som inte är lika glad är Nabi, han är tyst och håller sig för sig själv, kliver på planet sist och säger ingenting under resans gång. Vi andra väntar spänt och spanar ut genom alla fönster vi lagt beslag på efter K2, Hidden Peak och alla andra berg vi sett och upplevt under resans gång och till vår glädje får vi också se dem. En del skyndade sig att ta fram kamerorna, men försent eftersom bergen skymtades enbart bakom vingarna och fönstren var för repiga.

Till slut landar vi Islamabad och blir hämtade med två minibussar som kör oss till Akbar Hotel. Det blev en lunch på hotellet och sedan bar det av till basarerna i Rawalpindi. Flera av oss hade planer på att köpa guld- eller silversmycken, så en av guiderna visade vägen genom de smala gångarna i basaren. Fuktigheten var total, så redan efter en halvtimme var vi tvungna att kyla av oss med varsin coca cola. Jag köpte ett silverhalsband, och det var inte lätt att hitta någon snygg kedja då det mesta var gjort för tjejer. Sedan begav vi oss till den stora basaren där allehanda saker såldes, för min del enbart för att uppleva basaren som jag tyckte var ett fascinerande kaos som måste upplevas. Senare på kvällen, efter en välbehövlig dusch blev det middag på en pakistansk restaurang. Vi gjorde ett tappert försök att få tag på öl.

18/7 Islamabad, Birgitta Nilsson

Birgitta Nilsson Denna dag var olik för olika personer. En del njöt sängens sötma några timmar extra, någon skulle försöka få till en solbränna eftersom tid inte funnits i Skardu. De flesta av oss steg upp för att besöka basaren på förmiddagen. Idag var helgdag, Födelsedag för Muhammed (640 e.Kr.). Dagen heter Eid Milad-ul -NABI. Basaren skulle vara öppen på förmiddagen, men som det är i Pakistan – inget är som någon nyss sa att det ska vara – alltså var basaren inte öppen. Till Nabis stora glädje och vår andras bestörtning ville Anders köpa kassettband med pakistansk musik av den typ som bärarna sjunger. Han ursäktade sig med att musiken ska vara en delikatess i det bildspel vi ska få avnjuta på återträffen.

18/7 Bar med alkoholfri öl
18/7 Middag i Islamabad

Tyvärr var det nitlott på bärarmusiken, men två kassettband blev det. Vi fortsatte vår busstour mot Islamabad. Så fort vi kom utanför Pindi var det grönt, grönt, grönt. Lövträd var längesen kändes det som. Vi åkte upp till en utsiktsplats över Islamabad. Coca Colan var åter hägringen och den avnjöts med Islamabad under fötterna. Raka gator gick omväxlande lodrät och vågrät á la amerikansk stil. Eftersom luftfuktigheten var så hög så låg allt i disets skimmer. Ner på ena sidan låg världens största moské, Faisal.

Efter en av de absolut bästa måltiderna på en afgansk icke-luftkonditionerad restaurang där servetterna ideligen tog slut på grund av allt torkande, så begav vi oss till moskén, där de andra anslöt sig. Ut i hettan, av med skorna, se till att gå på mattan i skuggan. Dock tvingades fötterna ut på stenen i solen några gånger eftersom det kryllade av människor. Några snabba steppsteg och tillbaka i skuggan för att där känna andra vågen av nervernas värmereaktion – AJ! Marmorgolv överallt. Gigantisk och i mitt tycke ful och grotesk moské, men imponerande.

Vi satte oss och vilade på stengolvet. Skönt. Då började paraden och glofesten. Ingen generade sig utan de kunde sitta och stirra i flera minuter på oss som de utomjordingar vi var. "Är du muslim?" frågades det. Vi kommer väl att var kända som jag vet inte hur många pakistaniers flickvänner. En efter en satte de sig hos oss och plåtades. Snacka om djur i bur. Föräldrar kom fram med sina vettskrämda barn för att vi skulle ta dem i hand. Inte känner man sig glad när någon börjar gallskrika och streta emot när de närmar sig en. Gästvänligheten är dock total när en pakistansk familj skriver upp sin adress och insisterar på att vi kommer och hälsar på hos dem nästa gång vi är i Islamabad. Svetten lackar. Ila pila in i svala bussen. Ah, Air Condition. Bekväma som vi är blir det lite buss-sightseeing med presidentpalatset, högsta domstolen och lite annat. Väldigt fräscht och på något vis alldeles för rent och strikt för att vara Pakistan.

Paus för ny dryck, coca-cola-ransonen för året är passerad för länge sedan för min del. Några drack öl utan alkohol, men det smakade öl. Hotellet för lite rekreation och packning innan middagen. John och Bob hade via Brittish Airways lyckats köpa ut öl, som vi tog som fördrink hos Johanna och Anders. Svettig promenad till restaurangen, som som tur var hade AC. Middagen går inte till historien som en av de trevligaste eller godaste. Lite smått kaosartad. Det blev tack och adjö till två av våra Gondogoro-La-hjältar, John och Bob, som skulle flyga tidigt, tidigt.

19/7 Islamabad– Köpenhamn – Stockholm, Sara Sjöberg

Sara Sjöberg Så var dagen för hemresa inne. Frukost klocka sex i hotellmatsalen och avresa till flygplatsen klockan sju. Uppskrämda av domedagsprofeten Phil hade de flesta av oss stuvat undan batterier och fickknivar i den stora väskan. Inte mycket av den totala cirkus av byråkrati som målats upp visade sig stämma. Att varenda liten lös pinal skulle taggas visste vi redan sedan Skardu. Min väska genomsöktes med vänsterhanden av en mustaschprydd gentleman som ställde några myndiga frågor om vad jag sysslat med i Pakistan. I övrigt var det bara lite förvirring angående flygplatsskatten som ställde till lite valutaproblem. Nabi tog farväl med stor inlevelse, medan Phil på sitt outhärdligt käcka sätt meddelade att vi trots vår mycket begränsade erfarenhet och vår nya utrustning(!) hade klarat oss mycket bra bland de farliga bergen. Tack:

PIA bjöd inte heller denna gång på några kulinariska sensationer, men vad gör det när planet nästan kommer iväg på utsatt tid. Extratillskott/special guest under hemresan var Florin som "rymt" från basecamp och var mycket glad över att slippa en veckas väntan i Islamabad. Efter sju timmars flygtid var det dags för dansk mark under fötterna igen. Vid vår transfer-check-in gav sig förhoppningsvis den sista pakistanska förvirringen till känna. Några av oss saknades helt enkelt på flyget till Stockholm. Det som först verkade bli en senare flight visade sig vara falskt alarm– alla utom Johanna som valde att åka hem till mamma i Skåne fick plats på samma plan!

Nu skulle vi få våra mathallucinationer förverkligade! Ett riktigt skrovmål med biff, potatis, öl och vin på A Hereford Beef Stew fick bli beviset på att vi återvänt till civilisationen. Taxfreeshoppingen fick klaras av i flygande fläng och några av oss anlände till gaten i sista sekund.

Underverkens tid är inte förbi och allt bagage kom susande redan innan vi hunnit genom passkontrollen! Välkomstkommitter väntade för några medlemmar, medan andra får vänta ytterligare någon timme på att återse de kära. Det här är fyra veckor som kommer att ta lång tid att smälta och bearbeta.